Průmyslové vzory: Tvořivost v designu, aneb kreativitu si lze chránit

11. 3. 2024 | Zuzana Bartošovičová, LL.M.

Jak chránit design a výrobky před kopírováním? Odkrýváme pro vás svět průmyslových vzorů. Pohybujete se v prostředí kreativy a designu? Tento článek vás srozumitelně provede registrací, ochranou a významem průmyslových vzorů.

Průmyslové vzory: Tvořivost v designu, aneb kreativitu si lze chránit

V dnešním hektickém a hyper konkurenčním světě je originální vzhled výrobků zásadním faktorem určujícím jejich úspěch. A designéři zde hrají „první housle“.

V řadě diskusí s nimi vnímáme, že přemýšlejí i o tom, jak zabránit zneužívání kreativních nápadů a tvořivosti právě v oblasti designu. Pokud o těchto věcech přemýšlíte i vy, tento článek je právě pro vás. 

Za poměrně nudným výrazem „průmyslový vzor“ se ve skutečnosti skrývá fascinující svět tvarů, barev a struktur, které nás přenesou do kreativního ráje. V tomto článku se stručně seznámíme s tím, co přesně si pod pojmem průmyslový vzor lze představit, jak jej registrovat a chránit, a proč by vás měl vůbec zajímat.

Průmyslový vzor: Co to vůbec je?

Průmyslovým vzorem se rozumí vzhled výrobku jako takového nebo jeho části. Průmyslový vzor tedy chrání vizuální podobu vzhledu výrobků nebo jejich částí, spočívající zejména ve znacích linií, obrysů, barev, tvaru, struktury nebo materiálů výrobku samotného, nebo jeho zdobení. 

Průmyslové vzory lze nicméně chránit pouze v případě splnění zákonem stanovených podmínek. 

Průmyslové vzory zahrnují spojení funkce i vzhledu výrobku, nicméně ochrana průmyslového vzoru se nezabývá technickými řešeními obsaženými v určitém výrobku, V některých případech může být jeden výrobek chráněn zároveň patentem (chráněno je technické řešení) a zároveň průmyslovým vzorem (chráněn je vzhled výrobku). 

Aniž si toho jsme vědomi, setkáváme se s průmyslovými vzory prakticky ve všech oblastech našeho života. Níže uvádíme pouze některé z běžných příkladů, s nimž se denně setkáváme:
 

  • Móda: průmyslové vzory mohou zahrnovat designy potisku látek, oděvy, obuv, kabelky, šperky, tvary obrouček brýlí a hodinek, tvar límců nebo prvků, jako jsou zipy a knoflíky.
  • Interiéry: V nábytkářském průmyslu může být průmyslovým vzorem např. vzhled židlí, stolů nebo skříní, včetně tvaru nohou, provedení povrchu a použitých materiálů. Průmyslovým vzorem může být také např. vzhled svítidla nebo nádobí.
  • Automobily: Design automobilu je příkladem složitého průmyslového vzoru, kde se řeší tvar karoserie, detaily interiéru a grafické prvky na voze.
  • Domácí spotřebiče: Průmyslový vzor může chránit vzhled domácích spotřebičů, jako jsou ledničky, pračky, kávovary a další.
  • Obaly: průmyslovým vzorem může být také tvar různých obalů, např. tvarů lahví, sáčků, tub nebo kapslí.

Ochrana vzhledu výrobků prostřednictvím registrace průmyslového vzoru umožňuje tvůrcům chránit své kreativní výtvory před neoprávněným kopírováním a napodobováním.
 

Základní požadavky na registraci průmyslového vzoru

Průmyslové vzory lze chránit pouze v případě, že splňují dvě základní podmínky, a to novost a individuální povahu. Podmínka novosti znamená, že průmyslový vzor nesmí být před jeho podáním nikde veřejně zveřejněn. Pokud by se tak stalo, ztratil by svou novost a tím pádem i šanci na registraci. Tato striktní podmínka je však zmírněna uzákoněním tzv. ochranné lhůty, kdy se za zpřístupnění veřejnosti nepovažuje případ, jestliže byl průmyslový vzor, pro který se požaduje ochrana, zpřístupněn veřejnosti původcem průmyslového vzoru, jeho právním nástupcem nebo třetí osobou jako důsledek poskytnuté informace nebo jednání uskutečněného původcem průmyslového vzoru nebo jeho právním nástupcem, a to během 12 měsíců před dnem podání přihlášky nebo před dnem vzniku práva přednosti. Totéž platí také, pokud byl průmyslový vzor zpřístupněn veřejnosti v důsledku zneužití vztahu k původci průmyslového vzoru nebo jeho právnímu nástupci.

V této souvislosti je třeba upozornit na to, že za zpřístupnění veřejnosti je třeba považovat např. i seznámení vašich potenciálních obchodních partnerů s průmyslovým vzorem před uvedením výrobku na trh, pokud si správně smluvně neupravíte ochranu poskytnutí důvěrných informací. Dalším důležitým faktorem pro registraci průmyslového vzoru je tzv. individuální povaha průmyslového vzoru. Individuální povaha průmyslového vzoru znamená, že se průmyslový vzor musí lišit od již zveřejněných vzorů tím, že vyvolává u informovaného uživatele odlišný celkový dojem. 

Jak průmyslový vzor registrovat

Pokud vytvoříte originální tvar nějakého výrobku nebo jeho části, které by bylo možné chránit prostřednictvím průmyslového vzoru, a chcete si jej registrovat, je třeba podat přihlášku průmyslového vzoru u Úřadu průmyslového vlastnictví (pro získání registrace na území České republiky). Přihláška průmyslového vzoru musí obsahovat údaje o osobě, která průmyslový vzor přihlašuje, vyobrazení průmyslového vzoru,  název průmyslového vzoru, určení výrobku, v němž je průmyslový vzor ztělesněn nebo na němž je aplikován, včetně jeho zatřídění podle příslušných tříd mezinárodního třídění průmyslových vzorů, jméno a příjmení původce průmyslového vzoru, popřípadě prohlášení přihlašovatele, že původce se vzdává práva být uveden. 

Přihláška může obsahovat žádost o zápis jednoho průmyslového vzoru (jednoduchá přihláška průmyslového vzoru) nebo žádost o zápis více průmyslových vzorů (hromadná přihláška průmyslového vzoru), pokud tyto průmyslové vzory spadají od shodné třídy mezinárodního třídění průmyslových vzorů (výjimkou z této podmínky jsou průmyslové vzory spočívající ve zdobení). 

Právo přednosti

Po podání přihlášky průmyslového vzoru je možné nárokovat právo přednosti šest měsíců od data podání první přihlášky v kterémkoliv členském státě Pařížské úmluvy o ochraně průmyslového vlastnictví nebo Světové obchodní organizace. Toto má význam jak v případě podávání přihlášek průmyslových vzorů v České republice subjekty, které již dříve podali přihlášku průmyslového vzoru v zahraničí, tak i pro přihlašovatele v České republice, kteří následně budou podávat přihlášky k registraci svých průmyslových vzorů v zahraničí. 
 

Doba trávní ochrany průmyslového vzoru v ČR

Ochrana průmyslového vzoru trvá 5 let od data podání přihlášky. Doba ochrany průmyslového vzoru může být obnovována vždy po 5 letech, a to až čtyřikrát za sebou. Celková doba ochrany průmyslového vzoru tak může dosáhnout až 25 let od data podání přihlášky. Žádost o obnovu ochrany průmyslového vzoru je nutno podat  během posledního roku období ochrany, nejpozději však v poslední den konce její platnosti. Obnova průmyslového vzoru je podmíněna včasným zaplacením správních poplatků. V případě prodlení je možné podat žádost o obnovu ještě v dodatečné lhůtě 6 měsíců po uplynutí doby trvání ochrany, nicméně v takovémto případě je třeba zaplatit příslušný správní poplatek v dvojnásobné výši.
 

Ochrana průmyslových vzorů v zahraničí

Kromě ochrany průmyslového vzoru v České republice, tj. na národní úrovni, můžete požádat o ochranu průmyslového vzoru taktéž:

  1. v rámci celé Evropské Unie,
  2. v jednotlivých státech národní cestou,
  3. pro jednotlivé státy na základě mezinárodního zápisu průmyslového vzoru dle Haagského systému.

Zatímco doba ochrany zapsaného průmyslového vzoru Společenství (RCD) je shodná s možnou dobou ochrany v ČR, v případě průmyslových vzorů zapsaných na základě mezinárodní přihlášky si po uplynutí 5 let ochrany určují maximální dobu ochrany státy jednotlivě.
 

Závěrem: Kreativita a ochrana v jednom

Pokud máte nápad na unikátní design, neváhejte a nebojte si ho registrovat! Ochráníte si tak výsledky své tvořivosti. Využijte šanci a vstupte do světa průmyslových vzorů. Potřebujete-li v tomto směru cokoliv zkonzultovat, rádi vám poradíme nebo vás při registraci průmyslových vzorů zastoupíme.

Za tým THK Legal s.r.o.

Zuzana Bartošovičová, LLM.
Patentová zástupkyně – ochranné známky
Autorka působí v advokátní a patentové kanceláři jako patentová zástupkyně se  specializací na ochranné známky a padělky